Suay maar geen bril - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Iris Rijnierse - WaarBenJij.nu Suay maar geen bril - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Iris Rijnierse - WaarBenJij.nu

Suay maar geen bril

Blijf op de hoogte en volg Iris

09 Maart 2015 | Thailand, Bangkok

Lieve allemaal,



Ik ben inmiddels al zes weken van huis dus vond het tijd voor een nieuw reisverslag. Ik twee weken geleden al een poging gedaan maar toen had ik het helaas niet goed opgeslagen. Inmiddels heb ik weer een hoop dingen gedaan die ik graag aan jullie wil vertellen!


Ik ben inmiddels al wat meer gewend op mijn stage plek. Ik ben twee weken geleden gepromoveerd van guest service agent (front office medewerker) tot Lobby manager. Dat klinkt allemaal heel cool maar dat valt wel mee haha. Het houdt vooral in dat ik veel rondjes loop in de Lobby en gesprekjes aan ga met de gasten en bij kan springen achter de receptie als dit nodig is. Ik krijg tijdens mijn stage periode hier de kans om in alle departementen een tijdje werkzaam te zijn. Zo zal ik ook nog bij de guest relations, concierge, reservations en housekeeping en F&B werkzaam zijn. Maar na twee weken rondjes lopen in de lobby heb ik alle hoekjes inmiddels wel gezien (na één dag eigenlijk al haha). Dus ik ga woensdag in gesprek met de FO manager om te kijken of ik iets anders kan doen. Daarnaast is vorige week maandag een chinees meisje van een hotelschool in Zwitserland begonnen met haar stage dus het was mijn taak om haar in te werken bij de receptie. Dat was leuk om te doen maar tegelijkertijd ook gek want ik ben het kortste werkzaam hier haha.


Nu ik wat langer hier ben worden de culturele verschillen met Nederland beter zichtbaar. En dat is echt niet altijd leuk. Zo probeerde ik een aantal weken geleden met mijn Front Office manager te praten over mijn persoonlijke ontwikkelingsplan. Dit is een plan wat wij moeten schrijven voor school over wat we willen leren tijdens onze stageperiode. Helaas begreep de FO manager hier helemaal niks van. Ik vertelde hem over zaken die ik graag wil leren en hij reageerde hierop door te praten over codes uit het systeem. Hij snapte totaal niet wat mijn bedoeling was, dit was erg frustrerend voor mij. Ik heb contact opgenomen met mijn stagebegeleidster in Nederland en zij vertelde mij dat dit te maken heeft met de Thaise cultuur. Het had dus niks te maken met de Thaise cultuur, dat maakte het wat minder frustrerend voor mij.


Twee weken geleden werden er ook fysieke culturele verschillen zichtbaar. Ik verscheen s'ochtends met mijn bril op aan de Front Desk. Mijn collega's zeiden tegen mij dat ik eruit zag als een lerares en lachten om mij. Dat doen ze sowieso hier; overal om lachen. Na een uur zei de supervisor tegen mij dat ik geen bril mag dragen tijdens mijn werkuren. Dat riep bij mij vragen op. Kennelijk is het voor de Thai onbeleefd als ik een bril draag als je bijv. achter de FO staat. Ik vind het nog steeds gek maar diezelfde dag ben ik tijdens de pauze nog mijn lenzen in gaan doen. Alle Thaise mensen dragen hier contactlenzen, zelfs als ze deze niet nodig hebben dragen ze lenzen om hun ogen een andere kleur te laten zijn. Ondanks mijn bril noemt de FO manager mij elke dag weer: suay (beautiful). Ook taxichauffeurs zeggen regelmatig suay tegen mij.. Allemaal leuk en aardig maar dan zeg ik altijd maar dat ik mezelf helemaal niet suay vind haha.


Naast mijn stage doe ik nog steeds veel leuke dingen. Zo heb ik de afgelopen tijd het paleis, het Jim Thompson house, warenhuizen, de dierentuin, een attractiepark, de weekendmarkt (mijn favoriet!), tempels, restaurantjes en nog veel andere dingen bezocht. Het hoogtepunt was toch echt het Chinese Nieuwjaar. Dit duurt drie dagen. Twee dagen (oudjaarsdag en nieuwjaarsdag) ben ik naar Chinatown gegaan om dit te aanschouwen. Op oudjaarsdag was iedereen druk met het opbouwen van podia en winkeltjes en op nieuwjaarsdag was het zo druk dat ik er anderhalf uur over deed om mijn vriendinnetje uit Nederland te vinden. Wij hadden afgesproken bij een bepaalde tempel om 8 uur. De weg naar en uit de tempel waren helemaal afgezet en toen we elkaar uiteindelijk zagen (allebei aan de andere kant van de ingang) bleek dat de prinses van Thailand in de tempel was. Dat was de reden dat iedereen zo blij en ongeduldig was. De koninklijke familie is nogal heilig hier in Thailand, dat wist ik. Toen de prinses naar buiten kwam maakten wij allebei als toeristen meteen een foto van haar. Iedereen in het publiek werd heel erg boos omdat het niet toegestaan is om foto's te maken van de koninklijke familie.. weten we dat ook weer!


Tijdens chinees nieuwjaar is heel China town versierd met rode lampionnen en de tempels zijn ook 's-avonds geopend. Iedereen draagt rode kleding, er zijn allemaal ceremonies bij de tempels en artiesten die optreden maar het is allemaal onverstaanbaar in het Thais. (op de foto's is enigszins een sfeerimpressie te zien). Ook heb ik een stukje van een traditionele drakendans gezien.
Vorige week heb ik tickets geboekt om wat meer van Thailand te zien. Eind deze maand ga ik samen met een vriendinnetje van school drie dagen naar Chiang Mai (Noord Thailand) en in april ga ik met drie collega's naar Koh Samui voor drie dagen. Ik heb helaas niet zo veel vrije dagen per maand (6 à 7 plus een paar public holidays) dus meer dan één keer per maand een tripje maken is niet echt haalbaar aangezien ik dan te veel dagen achter elkaar moet werken. Maar een goed vooruitzicht dus! En eind april komen papa en mama mij opzoeken en daar kijk ik echt heel erg naar uit! Dan kan ik hen laten zien hoe ik het hier heb, wat ik allemaal doe en wat er allemaal te beleven is hier.
27 februari was het mijn verjaardag!! Een andere verjaardag dan normaal maar een prima dagje. Om twaalf uur had ik met Merel geskyped en daarna met papa en mama dus dat was super leuk. Mama had slingers in mijn koffer gestopt dus die had ik zelf maar in mijn kamer opgehangen haha. Op de dag zelf had ik een massage genomen, beetje gewinkeld en aan het zwembad gelegen. Savonds was ik met alle mensen van mijn school uit eten geweest en daarna naar een club in gegaan waar ook collega's van mij naartoe kwamen dus ik kan wel zeggen dat ik mij prima vermaakt had. Het voelde wel anders maar het was toch leuk.
Mijn collega's leer ik hier steeds betere kennen en ze nemen mij af en toe naar leuke plaatsen en restaurantjes. Gisteren ben ik met een collega bij het bekendste pad thai (noodles met ei tauge en garnalen) restaurant van Bangkok geweest. Toen we aankwamen stond er al een hele rij naast de weg maar gelukkig was het super lekker! En zaterdag had een andere collega mij meegenomen naar een markt en hebben we heerlijk gegeten en wat gewinkeld. Omdat ik nog steeds ochtend diensten draai heb ik savonds tijd om leuke dingen te doen. Ik merk wel dat ik wat minder energie heb dan aan het begin dus ga niet elke avond erop uit maar wel een aantal keer per week. Al met al heb ik het goed naar mijn zin en gelukkig heb ik geen last van heimwee. De afgelopen anderhalve maand zijn voorbijgevlogen en ik ben hier nog 'maar' 4,5 maand. De tijd vliegt!! (helaas)
Nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van wat ik doe en hoe het met mij gaat. Hopelijk gaat bij jullie ook alles goed!!

Liefs,
Iris

  • 09 Maart 2015 - 21:04

    Felicia:

    Leuk om te lezen Ies! Lekker genieten X

  • 10 Maart 2015 - 00:10

    Mama:

    Hoi lieve iris. Wat leuk om weer zo'n verslagje van jou te lezen. Het meeste wist ik al maar het is leuk om nog eens te lezen. Het fijnst vind ik dat je het zo goed naar je zin hebt en geen heimwee hebt. Ik heb wel een beetje heimwee naar jou! Maar ik kan al bijna af gaan tellen wanneer wij naar jou komen. Daar heb ik heel veel zin in! Veel succes nog met alles en een dikke knuffel van mij! X mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 07 Feb. 2015
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 3243

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 01 Augustus 2015

Internship thailand

Landen bezocht: